صفحه اصلی > اخبار گرافیک ایران : نشست گپ و گرافیک اصفهان | مباحث ادبی و گرافیک

نشست گپ و گرافیک اصفهان | مباحث ادبی و گرافیک

نشست گپ و گرافیک اصفهان | مباحث ادبی و گرافیک

فهرست مطالب

در بیست و دومین نشست “گپ و گرافیک اصفهان”، با موضوع “شعر و گرافیک یا چگونه از شعر گرافیک بیاموزیم”  با جمعی از هنرمندان گرافیست در حوزه هنری اصفهان واقع در عمارت سعدی برگزار شد.

مجتبی مجلسی، مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری اصفهان، به این نکته اشاره کرد که” پررنگ کردن مرزها و خط‌کشی در هنرهای تصویری گاهی کاری دشوار و طاقت‌فرسا است، زیرا هنرجو نمی‌تواند مرزها را به درستی تشخیص دهد”. او به عنوان مثال از این نکته یاد کرد که “چگونه تفاوت بین یک تصویر و یک پوستر تعریف می‌شود، و اینکه تصویر خام باید از چه مرزی رد شود تا به عنوان یک پوستر شناخته شود.”

“وی ادامه داد: در سایر هنرهای دیگر مانند شعر، چون از یک سو با تصویر به آن معنایی که ما با آن سروکار داریم گره نخورده و از طرف دیگر یک هنر آمیخته با گوشت و پوست و استخوان ما ایرانی‌هاست و سال هاست با آن مأنوس هستیم پررنگ کردن برخی مرزها کار ساده‌تری است و شاید به فهم ما طراحان هم کمکی بکند.”

سپس ” مجلسی با اشاره به تفاوت میان شعر و جمله خاطرنشان کرد: تفاوت جمله و شعر و مرز این دو خیلی ابهام برای مخاطب ایرانی ندارد. با همین مرز و با همین تعریف‌ها به استقبال فهم پوستر و تصویر هم می‌توان رفت.”

وی با بیان اینکه “شعر تکنیک دارد و یک ارتباط دیالکتیکی بین فرم و محتوایش برقرار است، ابراز داشت: آشنایی زدایی (به انگلیسی: Defamiliarization) از جمله مفاهیم کاربردی هم در گرافیک و هم در شعر است که البته نخستین بار توسط ویکتور شکلوفسکی در سال ۱۹۱۷ در مقاله‌ای با عنوان «هنر به مثابه تکنیک» مطرح شد.”

مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری اصفهان افزود: “هدف شکلوفسکی از آفرینش مفهوم «آشنایی زدایی» در واقع کشف وجه تمایزی بود که زبان شاعرانه را از زبان مقرون بصرفه و ساده روزمره مجزا می‌کند. او معتقد بود که «سخن شاعرانه سخنی شکل بندی شده (فرم بندی شده) است و در مقابل سخن عامیانه و روزمره‌ای قرار دارد که بیشتر بر سادگی و دقت خود تکیه می‌کند». این تفارق میان سخن شاعرانه و روزمره، از نظر شکلوفسکی قابل تعمیم به تمام اشکال و گونه‌های هنری است.”

وی تصریح کرد: “ارتباط گرافیک و شعر به همین بده بستان‌ها ختم نمی‌شود. شعر به غیر از فرم و تکنیک محتوایی دارد که خیلی وقت‌ها به ابرقصه‌ها چنگ می‌زند و می‌تواند برای قصه‌سازی پوستر، خصوصاً در موضوعات انتزاعی راه‌گشا باشد.”

مجلسی اضافه کرد: “همان طور که ما شعر ماندگار داریم و شعر مصرفی، پوستر ماندگار و پوستر مصرفی هم داریم؛ در این جلسه گپ و گرافیک به شعر و فهم مرزها و تمایزهای آن با متن می‌پردازیم تا درک کنیم چرا برخی از به اصطلاح پوسترهای ما تصویرند نه پوستر! یا به زبان دیگر جمله‌اند نه شعر!”

پست های مرتبط

رقابت داغ گوگل با Veo و Imagen 3 در دنیای هوش مصنوعی تصویر و ویدئو

در رویداد Google I/O 2024، گوگل از دو مدل هوش مصنوعی جدید…

نقد فیلم Arcadian آخرالزمانی نیکلاس کیج

معرفی فیلم فیلم  Arcadian داستانی پسا آخرالزمانی را روایت می‌کند که در…

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

باز آفرینی و تحول جذاب برند پارک ملی طبیعتِ آروبا !

بنیاد حفاظت از محیط زیست آروبا، که در جنوبی‌ ترین نقطه آمریکای…

دیدگاهتان را بنویسید