طراحی پوستر تئاتر همواره برای طراحان گرافیک چالش برانگیز بوده است. چرا که باید مفاهیم عمیق و پیچیده یک اثر نمایشی را با استفاده از تایپوگرافی به تصویر بکشند. این کار نیازمند خلاقیت، درک عمیق از فضای نمایش و آشنایی با اصول نمایشنامه نویسی است. با تحقیق، مطالعه، صبر و حوصله، طراح می تواند اثری هنری و ماندگار خلق کند.
انگیزه و انتخاب موضوع
در این پروژه، هدف من خلق فضایی بصری با استفاده از تایپوگرافی فارسی و عناصر تصویری غیرواقعگرایانه بود. برخلاف گرایش عمومی به تصاویر واقعگرایانه یا تلفیقی از تصویر و تایپوگرافی، من به دنبال چیزی متفاوت بودم. علاقه شخصی من به مضامین فرهنگی و سنتی، مرا به انتخاب مجموعه نمایشنامه های بهرام بیضایی به عنوان منبع الهام این آثار سوق داد.
خلق اثر
هر پوستر در این مجموعه، با توجه به فضای خاص آن نمایشنامه، مسیری منحصر به فرد را طی کرده است. تایپوگرافی، به عنوان عنصر محوری، با ظرافت و متناسب با فضای اصلی نمایشنامه شکل گرفته است. تمرکز من بر خلق تایپوگرافی خلاقانه و القای حس و حال هر نمایشنامه به مخاطب بوده است.
الهام بخش ها
نقاشی های ایرانی، حروف فارسی و خلاقیت بیضایی، الهام بخش های اصلی من در این پروژه بوده اند. فضای تصویری نقاشی های ایرانی و ظرافت حروف فارسی همواره در آثار من تأثیرگذار بوده اند. خلاقیت بی نظیر بیضایی نیز منبع اصلی الهام در خلق این آثار بوده است. بخش قابل توجهی از این تایپوگرافیها با استفاده از روش “تایپوگرافی حسی” که رویکردی شخصی در روند ایده پردازی و طراحی من است، خلق شده اند.
چالش ها
یکی از بزرگ ترین چالش ها در طراحی پوستر تئاتر، به تصویر کشیدن داستانی عمیق و پرمحتوا در قالب یک قاب کوچک تصویری است. همواره دغدغه من، یافتن راهی برای انتقال جزئیات جذاب و دراماتیک یک متن به زبان بصری پوستر بوده است. در این راستا، با استفاده از تایپوگرافی و عناصر غیرواقع گرایانه، سعی می کنم داستان و مفاهیم آن را به بهترین نحو به مخاطب منتقل کنم.
تجربه ها
تجربیات در این پروژه برایم آموزنده و پربار بوده اند. این تجربیات، مرا در مسیر خلق آثار آتی، پخته تر و با نگاهی عمیق تر به جزئیات موضوعات آماده می کنند. در پایان، خود را بیشتر یک تجربه گر در خلق آثار تصویری می دانم تا یک طراح گرافیک. علاقه به انجام تجربیات مختلف در این زمینه بدون ترس از قضاوت، در جهت خلق تصاویری نو و بدیع در آثارم، همواره جاری است.