پوسترهای المپیک پاریس، با استفاده از رنگهای جذاب و نمادهای مبهم، به سبک آرتدکو و الهامگیری از فرهنگ گذشته شهر، در موزه اورسی، موزهای باشکوه در امتداد رود سن، رونمایی شدند.
این آثار، که با حضور جواشیم رونسین، مدیر طراحی المپیک پاریس ۲۰۲۴، و اوگو گاتونی، شهرت و زیبایی پاریس رابه وسیله رنگهای روشن و نمادهای فریبنده، به تصویر کشیدهاند.
رونسین پیش از رونمایی در مصاحبهای با آسوشیتدپرس از استودیوی این هنرمند گفت: “نمیخواستم چیزی کسلکننده باشد، مثل پوستری که فقط لوگو و تاریخ داشته باشد، که معمولاً همینطور هستند. میخواهم داستانی تعریف کنم. قصهای بسیار شاد، یک جشن بزرگ و بسیار لذتبخش. امیدوارم مردم از این پوسترها الهام بگیرد.”
در این پوسترها، تلاش برای جذب توجه مخاطبان از طریق تصاویر بسیاری صورت گرفته است. از میان این تصاویر، برج ایفل که از بالای استادیوم ملی فرانسه عبور میکند، خیره کننده ترین است. به نظر میرسد که در حال ایجاد یک اتفاق جالب و جذاب است، به نوعی شبیه کیک غولپیکری که دو مؤلفه اساسی را به هم تلفیق میکند: نمای برجسته پاریس و محل برگزاری مسابقات ملی ورزشی.
چهرههای مخاطبان در این پوسترها با احساسی شاداب و پرانرژی نشان داده شده است. به نظر میرسد که آنها در حال لذت بردن از یک مهمانی بزرگ و فراوان در مکانی خوشایند و بیپایان هستند: یا در حال تماشای رقصهای سالن در بالکنی با حالتی پر از تحسین، یا در جشنهای گرم و بزرگی مانند جشنهای گتسبی با همراهی مهمانان درخشان و خوشپوش.
رونسین گفت: «این سبک آرت دکو است. من چیزی بسیار مجلل، بسیار غنی و بسیار رنگارنگ میخواستم. این سبک در پاریس رایج است، وقتی به سبکهای مختلف رستورانها نگاه میکنید، میتوانید سبک آرت دکو را ببینید. وقتی به ورودی متروها نگاه میکنید، میتوانید سبک آرت نوو را ببینید.»
شاید تصادفی نباشد که این حس را دارد، زیرا این بازیها صدمین سالگرد المپیک ۱۹۲۴ پاریس را جشن میگیرد.
در هر زاویهای از پوسترهای المپیک پاریس، حتی در میان رنگهای متعدد، جزئیات دقیق و زیبا قابل مشاهده است. پس زمینهای با شعله المپیک که از روی یک کشتی با سه ستون بلند به بندر مارسی فرانسه، مبدأ یونان بازگشته است، در نقشه ظاهر میشود. امواج شورانگیزی که نماد مسابقات موجسواری در تاهیتی هستند، بر آنها مشخص است. به تفکیک نزدیک، برخی از ساختمانهای تاریخی پاریس قابل رویت است که در طول دو مسابقه مورد استفاده قرار میگیرند.
جزئیات قابل توجه و عجیب
هتل ملی معلولین (لس انوالید)، که آرامگاه امپراتور سابق فرانسه، ناپلئون بناپارت را در خود جای دادهاست، همچنین با طراحی گراند پالاس باشکوه، طاق پیروزی و کاخ ورسای به همراه باغهای درخشان، میزبان مسابقات سوارکاری و پنجگانه مدرن خواهد بود.
به گفته رونسین، برای بازیهای پاریس (۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست) و پارالمپیک (۲۸ آگوست تا ۸ سپتامبر)، بین ۱۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ پوستر به بازار عرضه خواهند شد.
قیمتها برای اندازههای مختلف متغیر است، از جمله ۲۰ یورو (۲۲ دلار) برای ابعاد کوچکترین (۳۰ در ۴۰ سانتیمتر)، ۳۰ یورو (۳۳ دلار) برای اندازه متوسط (۵۰ در ۷۰ سانتیمتر) و ۴۰ یورو (۴۳ دلار) برای ابعاد بزرگتر (۶۰ در ۸۰ سانتیمتر).
پوسترهای المپیک پاریس همچنین از روز سهشنبه روی بیلبوردهای تبلیغاتی در سراسر شهر ظاهر خواهندشد.
این موضوع برای طرفداران هنر سنتی خیالی آسوده خاطر خواهد بود که از هوش مصنوعی (AI) برای طراحی پوسترها استفاده نشده است. این بخشی از دلیلی است که رونسین گاتونی را انتخاب کردهاند.
رونسین میگوید:” کار با اوگو بسیار مهم بود زیرا او یک هنرمند دستی است. او با دستان خود کار میکند. هیچچیز به صورت دیجیتال کمک نمیشود. امروز ما در دنیایی زندگی میکنیم که هوش مصنوعی زیادی وجود دارد. من میخواستم این دانش فرانسوی ( la française) را به ارمغان بیاورم. میخواستم این پوسترها و رنگها را با دست نقاشی کنیم.”
پوستر بدون زمان
انتخاب رنگها شش ماه زمان برد. گاتونی بیش از ۲۰۰۰ ساعت برای کار روی پوسترها وقت صرف کردهاست. گاتونی که کارش شامل مطالعه تمام پوسترهای المپیک قبلی نیز بود گفت: “این پوستر حس تازگی دارد و پراز فضای خوب است.”
“دقیقاً مانند پوستر سال ۱۹۲۴، این پوستر باید ۱۰۰ سال دیگر هم کار کند. این برای من خیلی مهم است.”
اولین پوستر رسمی المپیک برای بازیهای ۱۹۱۲ در استکهلم انتشار یافت و از طریق یک مسابقه هنری انتخاب شد. از آن زمان، مسئولیت طراحی پوسترها بر عهده برگزارکنندگان در شهر میزبان بودهاست.
در نیمه اول قرن بیستم، تعداد محدودی پوستر برای اطلاعرسانی و تبلیغات در دوران قبل از رادیو و تلویزیون طراحی و استفاده میشد که اطلاعات عملی لازم را به مردم ارائه میداد.
در نیمه دوم قرن، تعداد پوسترهای تولید شده افزایش یافت. پوسترهای المپیک پاریس نمایانگر زمینههای هنری، سیاسی و اجتماعی دوران خود بودند. همچنین، با گسترش المپیک از اروپا و آمریکای شمالی به سمت اقیانوسیه، آسیا و آمریکای مرکزی، این پوسترها نقش بسیار مهمی ایفا کردند.
به گفته مرکز مطالعات المپیک، در حال حاضر آنها نقش دوگانهای دارند: علاوه بر اعلام بازیها، پیشنمایشی از هویت بصری آنها را نیز ارائه میدهند.
گاتونی بیان میکند که این اولین بار است که انسانهای زیادی را به تصویر میکشد و با سبک خود، یک دنیایی را شکل میدهد؛ دنیایی که مخاطبان را جذب میکند.
یکی از صحنههای جذاب پوسترهای المپیک پاریس، حضور یک ورزشکار است. او روی سکوی شیرجه ایستاده و با بازوهای بلندش، کبوتر المپیک را به آرامی بر دست چپ خود نشان میدهد.
نه سال پیش، رونسین شعار «Je suis Charlie» من چارلی هستم را ابداع کرد. این شعار که پس از حمله خونین ژانویه ۲۰۱۵ به مجله طنز شارلی ابدو، به یک شعار جهانی تبدیل شد و آن را در توییتر منتشر کرد.